Gronckel-crowdfunding neemt de kaap van 150%

14 mei 2016 • Zaterdagmiddag rondde de Gronckel-crowdfundingactie de kaap van 150 procent. Aanvankelijk ging het enkel om het op de markt brengen van 2500 liter Gronckel-bier. Maar inmiddels krijgt de uitbouw van het Pajottenlands microbrouwerijproject van cartoonist Erwin Vanmol  de wind in de zeilen. Zo werden werden al voldoende fondsen verzameld voor een etiketteermachine en 500 bedrukte bierglazen en er werd zelfs al een aanzet gegeven voor de financiering van een eerste roestvrijstalen gistingvat waarmee in de toekomst nog meer bier kan geproduceerd worden. "Omdat de crowdfunding zo goed loopt, heb ik beslist om alle reward-categorieën uit te breiden met een gratis flesopener-sleutelhanger. Zowel de vroege vogels als de nieuwe intekenaars krijgen zo'n extra gadget", aldus Erwin Vanmol. "Indien we de fenomenale kaap van 200% zouden bereiken, dan beloof ik in mijn tekenpen te kruipen en alle funders bovenop hun rewards en de flesopener-sleutelhanger nog een bijkomend gratis geschenk te bezorgen!"

Wie het microbrouwerij-project wil steunen, kan dat al vanaf 5 EUR. In ruil krijgt men, naast een vermelding op de website en een flesopener-sleutelhanger - naargelang de inbreng - ook een t-shirt, een sleutelhanger, een groot portret van Frans-Jozef De Gronckel op canvasdoek, een exclusieve uitnodiging voor het lanceringsfeest van de Gronckel, en flessen Gronckel-bier. Verenigingen en ondernemingen die aan hun leden, medewerkers, klanten en zakenrelaties een speciaal geschenk willen geven kunnen flessen bestellen met hun naam of logo op het etiket gedrukt. Alle rewards worden gratis thuisbezorgd.

Voor meer informatie: https://nl.ulule.com/gronckel-bier

Gronckel is een ambachtelijk gebrouwen bier, dat door cartoonist Erwin Vanmol   gecreëerd werd ter ere van Frans-Jozef De Gronckel, de man die 200 jaar geleden werd geboren en die de streek tussen Zenne en Dender de naam ‘Pajottenland’ gaf. Dit bier smaakt als een picknick in het Pajottenland. Rijp graan mengt zich met wilde kruiden en weerbarstige hout. Door de bijzondere manier van hoppen met de fijnste hopsoorten volgt een fruitige afdronk die doet denken aan passievrucht, abrikoos, mandarijntjes en een 'twist' van citrus. Volmondig en toch een heerlijke dorstlesser.

Erwin Vanmol is een Vlaams cartoonist die werkt voor de nationale en internationale pers en sinds enkele jaren ook een gepassioneerd hobbybrouwer is. Als cartoonist werkt hij oa. voor Knack, P-Magazine, Le Vif, De Standaard, Het Laatste Nieuws, Arbo Podium (NL), Internet Hotspots (NL) en ook voor bedrijven als ING, Nestlé, Swissport en Microsoft. Tot op heden bleef zijn bierpassie beperkt tot het proeven van kwaliteitsbieren, het zelf creëren van bierrecepten, het ontwerpen van etiketten voor Belgische en buitenlandse brouwers, maar daar komt dra verandering aangezien hij druk bezig is met de opstart van een eigen microbrouwerij in hartje Pajottenland, vlakbij de oude Frankische dries van 't Nelleken, vond hij een geschikte brouwlocatie.